Trpím "běhománií" - ve své podstatě jsem deviant!

23.02.2015 20:33

Nedávno jsem se setkala s názorem, že každá závislost je špatná, tedy prý i běhání.

Na běžeckých servrech se často hovoří o tzv: "běhománii", kdy prý že není škodlivá, ale je přímo žádoucí a přínosná.

 "Jedná se totiž o jednu z forem závislosti na činnosti, nikoliv na návykové látce. Ze sociologického pohledu jde o sociální deviaci, tedy vědomou odchylku od normálu, která není pro společnost nebezpečná."

"Daná osobnost je prostě v jednom ohledu "nenormální" ; v našem případě proto, že většina společnosti - určující, co je normální - pravidelně neběhá. V ostatních činnostech, v běžném a pracovním životě, zůstává dotyčný člověk zcela normální."  (zdroj: https://www.bezeckaskola.cz/clanek-193-behomanieanebobezeckezavislosti.html)

Když pár dní po sobě nemůžu vyběhnout, jsem nervózní a podrážděně jednám se svými nejbližšími. Někteří však upozorňují, že ač sama závislost na "radosti z pohybu" nespadá mezi odsouzeníhodné formy závislosti, člověk by si měl hlídat jistou hranici, za kterou se jeho láska k běhu může změnit v bezohlednost vůči svému okolí. To je na mateřské někdy dost na hraně, protože bez toho, aby blízcí pohlídali v podstatě nevyběhnete.

Má závislost se občas projeví, i když náhodně někde venku potkám jiné běžce. Ihned se dostaví pocit provinění a okamžitě bych se nejraději přidala k nim a následovala je.

Běžecká závislost se často projevuje  i v mé soutěžiovosti s okolím. Často se porovnávám v odběhnutých kilometrech s lidmi, které mám u sebe na stejné, či podobné běžecké úrovni. 

Jsou lidé, kteří běhají každý den. Na to, možná naštěstí, ani nemám čas! Většinou běhám 4x týdně 12 km, nebo 3x týdně a 1x posilovna 60 min, nebo 2x týdně 10 km a 1x delší běh (15, 16 km). Myslím, že je to stále pod kontrolou nějaké velké závislosti, která by byla příliš jednostranná a omezovala mi další činosti.

Ale ať je to ještě stále zdravá forma závislosti, nebo není, přece jen je to na mateřské nejlepší forma vyčistění hlavy, co znám!

 "Moje závislost je v mé hlavě, tělo by se možná občas i flákalo, ale hlava nedovolí - je závislá."


Diskusní téma: Trpím "běhománií" - ve své podstatě jsem deviant!

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek