Na vodu v těhotenství a s tříleťákem

Kam na dovolenou v těhotenství? To je zásadní otázka, kterou si položí většina těhotných. Obecně se doporučuje cestovat bez obav mezi 4. a 7. měsícem těhotenství, kdy máte jako těhotná ještě dostatek energie a elánu. Koupání je vhodné jedině v moři, ale letecké společnosti vás už od sedmého měsíce na palubu většinou nepustí. Strach z dovolené v tuzemsku mít nemusíte. A i v Česku to může být zábava!

Na vodu jsme s manželem jezdili pravidelně, když jsme ještě neměli Viktorku. S malým miminkem bychom si to netroufli. (Ani odborníci nedopuručují spaní ve stanu do tří let dítěte.) Konečně ale přišel čas, že jsme usoudili, že by to malá zvládla. Než se narodí bráška, letos jedinečná příležitost! Dobré je, že malým dětem ke spokojenosti často stačí málo.

Ač jsem v 34. týdnu, troufla jsem si na to!

Rozhodli jsme se sjíždět Berounku, protože ta je pro rodiny s dětmi ideální.

Zvolili jsme ten nejhezčí úsek ze Zvíkovce do Nižboru (těsně před Berounem), který měl délku necelých 40 km. Voda je tu klidná a pomalá. (Berounku proslavil spisovatel Ota Pavel, který do jejího okolí zasadil dějiště mnoha svých povídek.) V plánu bylo, že do tábora ve Zvíkovci přijedeme už v pátek odpoledne, kde už přespíme ve stanu a ráno vyplujeme. První den dáme 17 km do kempu Višňová a druhý den zbylých 22 km do Nižboru.

V pátek jsme přijeli do kempu a prošli jsme si tábor. Postavili stan a malá si hrála na břehu. Ještě před večeří jsme ale měli úraz - malou štípla vosa! Naštěstí byla statečná a zvládla to. (Bohůžel vosy - to byl největší problém).

Spát jsme šli brzo, protože malou to pořád bolelo a taky se těšila na první noc ve stanu. Byl to zcela nový zážitek. :) Takový, že dlouho nemohla usnout. Usnout nemohla ani maminka, protože s tím bříškem už to bylo opravdu horší a dalo se spát jen na boku. Ovšem bylo to tvrdé a tak jsem ty dva boky musela často střídat. Druhá noc už ale byla lepší. Asi jsem se potřebovala aklimatizovat :)

Ráno nám půjčili loď a mohli jsme vyplout. Byl horký, slunečný den. Často jsme dělali přestávky. Jednak abychom malou neotrávili a bavilo ji to a jednak i já se potřebovala pravidelně protáhnout, protože z dlouhého sezení mě bolí teď v těhotenství záda. Cestou se manžel s dcerkou několikrát vykoupali. Voda byla čistá, ale já si namočila jen nohy, nebo jsem si trochu zchladila ruce.

Mezi Zvíkovcem a Skryjemi jsme popluli panenskou krajinou, kde civilizaci připomínaly jen roztroušené chaty. Od Skryjí jsme dlouho nenarazili na žádnou hospodu a hlad se už hlásil. Nakonec se necháváme zlákat místem, které proslavil právě spisovatel Ota Pavel - hostinec U Rozvědčíka.

17 km první den bylo tak dostačujících a do tábora ve Višňové jsme dorazili něco kolem šesté hodiny.

Druhý den ráno nám ale pršelo. Čekali jsme jestli se počasí umoudří a až někdy kolem desáté déšť skutečně ustal a mohli jsme vyrazit. Celé dopoledne pak bylo počasí příjemné, až někdy ve dvě se znovu rozpršelo. Do té doby jsme ujeli dalších 10 km, ale do cíle to bylo ještě dvanáct. Nakonec jsme skončili dříve, než byl plán, protože jsme nedokázali odhadnout, zda se počasí zlepší. Nechtěli jsme riskovat nastydnutí a již jsme věděli, že do šesté hodiny, kdy bylo třeba vrátit loď, to pravděpodobně nedáme.

Ač pro mě nebyly celé tři dny kvůli pokročilému těhotenství vždy úplně pohodlné, musím je zhodnotit jako velmi příjemně a aktivně strávené.

Kdy je čas vyrazit s mrňousem poprvé kempovat a na vodu? A na co si dát pozor?

Odborníci radí dodržovat při stanování s malými dětmi alespoň v rámci možností základní domácí rituály stravování a spánku a především zachovávání malých dobrodruhů v teple. Teplotní rozdíly ve stanu v průběhu dne a noci nemusí každé dítě snášet dobře.

Ani v parném létě proto není od věci přibalit teplou deku a bundičku.

Pro dítě je dobré sebou mít malý polštářek.

Co se týká vybavení, všechno si lze půjčit. (Loď pro rodinu s dětmi na dva dny, dvě pádla, jedno dětské, dva barely a dětská vesta = nás vyšlo na 900 Kč).

Je možné si domluvit i přepravu zpět do místa, odkud vyplujete, kde necháte auto. To jsme také využili. Sice si trochu připlatíte, ale pokud v místě, kam doplujete je špatné vlakové a autobusové spojení, jinou možnost prakticky nemáte.

Nemusíte jezdit zrovna těhotná, pokud se na to necítíte, ale na vodu s malými dětmi určitě jeďte. Je to v podstatě první pořádná aktivita, kterou s malými dětmi zvládnete, protože je to bude bavit víc než cyklistika, nebo jiné sporty, kde vám bude připadat, že vy jste nic neujeli, zatímco ony budou brzo uvaveny. Do lodě jim vezměte hračky a často dělejte přestávky. Uvidíte, jak budou nadšeny :)